dinsdag 10 januari 2017

Mini rijsttafel - Kharma

Vandaag een mini-rijsttafel gemaakt. We hebben genoten! Ga ik snel weer doen :-).
Ik was wel een beetje lui vandaag dus heb ik de groenten niet zelf gesneden maar een zak Chinese wokgroenten gekocht.... Zie en ga koken!


Eerst moet de kip in de marinade. Die moet een uur in de koelkast intrekken.
Je snijdt de kip in kleine stukjes en maakt een marinade van:
1 ui in kleine stukjes
1 teentje knoflook
4 eetlepels kikkomansaus (die met rode dop zit de minste koolhydraten in)
wat sambal 
theelepel komijnzaad
theelepel korianderzaad
Ik laat de kip hierin marineren. Ongeveer 130 gram rauwe kip per persoon.
Uiteindelijk kan je de kip bakken in de koekenpan, in een grillpan of even op de grillplaat. net wat je
leuk vindt.



Voor de sperziebonen maken we een prutje waarin we de sperziebonen gaan wokken en laten pruttelen.
In dat prutje zit:
1 ui, gesneden
1 teentje knoflook
2 theelepels sambal
1 theelepel korianderzaad.
Mix dit in de blender tot een lekker prutje.
Doe dit in een wok en voeg er 400 gram sperziebonen aan toe. Even goed wokken.
Voeg vervolgens toe:'
200 ml kokosmelk
200 ml kippenbouillon
Laat dit een kleine 10 minuten pruttelen.

De satesaus.
Kokosolie oplossen in een pan. Voeg toe:
1 uitje in kleine stukjes
1 teentje knoflook
1 lepeltje sambal
1 theelepel koriander
1 theelepel komijn
en even laten pruttelen.
Voeg dan 5 eetlepels pindakaas (ik gebruik die van de Lidl, met bruin deksel, daar zitten de minste koolhydraten in) toe.
Voeg dan net zo veel kokosmelk toe tot jij de saus goed vind van dikte.
Wij doen niet zo heel veel saus op het eten. Dan is dit genoeg voor zeker 6 personen.

Dan nog de gebakken rijst, de nasi.
Ik kocht dus een zak van 400 gram Chinese wokgroenten. Omdat ik vandaag luiig was:-). Lekker wokken in kokosolie. Je voegt toe:
3 theelepels laos
2 theelepels koriander'
2 theelepels komijn
teentje knoflook
wat kikkomansaus
en wok dit een minuut of 5.
Voeg vervolgens 400 gram bloemkoolrijst toe. Goed mengen en wok nog 2 minuten.

Neem nog wat komkommer een gekookt eitje en maak je bord mooi op!

Smullen maar.








3 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het recept ik ga hem zeker een keer maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er lekker uit. Ga ik vast eens proberen. Kikkomansaus, haal je dat gewoon in de supermarkt? Hoe gaat het met de broodbakkerij. Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem en was benieuwd of er ook een oplossing voor was. Of heb je de moed opgegeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kikkomansaus haal je inderdaad bij de gewone supermarkt.Lekker hoor! Brood bak ik op het moment niet. Eet koolhydraatarm dus geen brood. Nou ja, lijnzaadbrood en meer van dat soort fratsen. Morgen weer een foto van overheerlijke broodjes, maar geen gewoon brood dus.

    BeantwoordenVerwijderen