zaterdag 20 augustus 2016

Gumbo met garnalen

Omdat Fei vandaag thuis kwam van een week kamp iets gegeten wat Fei al langere tijd wilde proeven. Gumbo met garnalen. Gumbo is een maaltijd soep die oorspronkelijk uit New Orléans komt en uit de omliggende bayou (zo'n soort Biesbosch, maar dan met krokodillen en 35 graden warmte).
Ik had er wel eens over gelezen in een boek en bij de Disneyfilm "De prinses en de kikker" zag Fei het ook. We wilden het toen wel heel graag een keertje eten.
 
Dat werd dus gumbo maar toen met kip. Ik gebruikte toen een recept van Rudolph van Veen. Bijzonder is dat je dan een roux moet maken van olie en bloem. Dat had ik nog nooit gedaan. Echt een heel lekker recept, maar uiteindelijk gebruik je meer dan 100 ml olie en dat vind ik toch wel erg veel.
 
Nu dus op zoek naar een ander recept. Uiteindelijk heb ik zelf het een en ander bij elkaar verzonnen. Eigenlijk niet helemaal echt, want een echte gumbo maak je van een roux op basis van olie en ik heb nu toch gewoon boter gebruikt. Volgende keer probeer ik het weer met olie.
Eigenlijk hoort er ook okra in, maar helaas, daar kon ik dus niet aan komen. Okra is een groente die als je die fijnsnijdt, ook wat bindt, waardoor je weer dikkere soep krijgt.
 
Toen de garnalen. Dat was ook nog een hele uitdaging. Ik zocht er grote garnalen voor, al gepeld. Bij Appie kwam ik niet ver maar toen we langs Barendrecht reden ben ik daar de Jumbo binnen gewipt en daar hadden ze wel grote, gepelde garnalen. Snel gekocht. Fijn schoongemaakt en dat vond ik wel heel prettig. Maar thuisgekomen zag ik toch nog iets wat heel veel leek op een darmkanaal. Ik dacht zelf dat het darmkanaal altijd aan de buitenbocht zat van een garnaal en hier zat het aan de binnenbocht. Opgezocht op internet en nu blijkt dat sommige garnalen daar ook nog een ader hebben zitten. Zucht. Die moesten er dus uit. Met een heel fijn mesje een incisie gemaakt en met het puntje van het mesje de ader er uit getrokken. Fijn klusje :-)
 
 
 
Maar wat heb ik er nu allemaal ingedaan?
Voor 4 personen
1 blik tomatenblokjes
1 stengel bleekselderij in plakjes gesneden
1 grote ui in blokjes gesneden
1 winterwortel in blokjes gesneden
100 gram ontbijtspek
250 gram grote garnalen
25 gram boter
35 gram bloem
700 ml groentebouillon
2 tenen knoflook, fijn geperst
3 stengels bosuitjes in ringetjes gesneden
160 gram rijst
 
Ben begonnen met het spek te licht te bakken en daar de wortel, bleekselderij, knoflook en ui bij te doen en dat te bakken. Toen de boter er in gesmolten en de bloem er doorheen geschept. Even laten pruttelen.
Vervolgens de tomatenblokjes en de groentebouillon er bij gedaan. Dat een half uurtje op laten staan op een zacht vuurtje. Dan de rijst en bosuitjes er bij en nog 15 minuten laten pruttelen.
 
Vervolgens lekker eten!
 
Je ziet dat ik al een eindje op weg was met eten voordat ik de foto maakte, maar ik vond het zo lekker dat ik helemaal vergat een foto te maken :-).
 
 

 

2 opmerkingen: